- 29 | 04 | 2025
Geschreven door Allan Hartley, Strategische Accountmanager
We hebben allemaal wel van die dozen op zolder. We weten niet precies wat erin zit, en vaak ook niet wie ze daar heeft neergezet. Gelukkig levert dat ons zelden financiële of reputatieschade op — tenzij er toevallig nog geleende bibliotheekboeken in liggen.
Helaas ligt dat op organisatieniveau anders. Een helder en consistent overzicht van de informatie die je bewaart is essentieel. Niet alleen om te voldoen aan wet- en regelgeving rondom gegevensbeheer, maar ook om snel en eenvoudig de juiste informatie te kunnen vinden, én om geen geld, middelen of CO₂-uitstoot te verspillen aan het bewaren van onnodige gegevens.
Bovendien is gemakkelijke toegang tot data cruciaal voor je relaties met klanten en medewerkers, én voor je bedrijfsresultaten.
Toch lijkt de aanpak vaak overweldigend. Goed archief- en informatiemanagement is de sleutel — maar hoe maak je daar werk van?
Slecht archiefbeheer levert je niets op — het verhoogt de kans op misbruik of diefstal van bedrijfsinformatie, beveiligingsinbreuken en juridische risico’s. Je klantreactietijden vertragen, je verbruikt onnodig middelen en je bewaart mogelijk data die je niet meer mag hebben. Kortom: zelfs één van deze valkuilen — laat staan meerdere tegelijk — kan flinke schade toebrengen aan je merkreputatie, klantvertrouwen en loyaliteit. En dat wil natuurlijk niemand.